Vandring

Från Casa Antigo
Version från den 19 juli 2018 kl. 08.00 av Lars.lindberg (Diskussion | bidrag) (Agnolo-Moncigoli)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

Tidsangivelserna nedan gäller vandring i ganska så rask takt utan vilopauser.

På många ställen finns det rinnande vatten ur kran utmed vägarna. Det är drickbart om det inte finns en skylt med non potabile (ej drickbart).

Canneto[redigera]

2,1 km, 100 höjdmeter, ca 0,5 h
Kort rundvandring
Vägbeskrivning
Gå ner från terassen och gå "högervarv" utmed tomten. Bara följ denna lilla väg och håll höger när tillfälle ges. När du kommer upp till den asfalterade vägen (0,9 km) tar du höger och går 600 m till den skyltade avfarten till Antigo. Gå till vändplanen och igenom byn.

Vattenfall med naturlig pool[redigera]

2,8 km, 125 höjdmeter, ca 45 min
Medelsvår vandring
Bad i naturlig pool
Vägbeskrivning
Gå vägen ned från gårdsplanen, men följ inte bäcken (som vandringen förbi Agnolo) utan följ hela tiden ”stora vägen” som håller mer åt höger. När man kommer till nästa dal ska man följa vägen ner till där den korsar dalen vid en smalt ställe. Gå över här till en T-korsning. Tag höger och följ en nästan igenväxt väg. Till slut kommer du till en hyfsat stor bäck med små vattenfall. Fortsätt den uppströms 20 m eller så så kommer du till en naturlig pool med klart vatten att bada i. I juli är vattentemperaturen ca 22 grader.

Agnino[redigera]

5 km, 220 höjdmeter, ca 1 h
Uppför dit och nerför hem
Vandringsmål
Byn Agnino, där det finns en Alimentaro (livsmedelsbutik) där man kan köpa sitt morgonbröd mm
Vägbeskrivning
Gå ner från terassen och gå "högervarv" utmed tomten. Bara följ denna lilla väg och håll höger när tillfälle ges. När du kommer upp till den asfalterade vägen tar du vänster och går tills du når en liten by, Agnino.
I början i byn ligger på vänster hand först en tobaksaffär (stängd?) och sedan en Alimentaro.
Övrigt
Innan man kommer upp till vägen så passerar man en olivodling och några cypresser. Härifrån ser man Agnino upp till vänster. Från busshållplatsen vid infarten till Agnino kan du titta tillbaka och se om du kan urskilja dessa cypresser.

Agnino-Magliano[redigera]

8,7 km, 450(?) höjdmeter, ca 2,5 h
Uppför dit och nerför hem
Byn Magliano
Vägbeskrivning
Följ vägbeskrivningen för Agnolo ovan, fortsätt sedan bara vägen till nästa by.

Posara-Fivizzano[redigera]

10,5 km, 420 höjdmeter, ca 2,5 h
Lätt vandring på asfalterade väg, men sista 3 km hem är det uppför och mycket lite skugga
Vandringsmål
Staden Fivizzano där man kan ta en fika på torget. En cappuccino och en cornetto crema på gelaterian rekommenderas.
Vägbeskrivning
Gå upp till vägen, gå ner till Posara (3,3 km), sedan 1,7 km upp till Fivizzanos port. Fortsätt upp i byn om du vill passa på att köpa något, fika eller ta ut pengar.

Virolo-Agnino[redigera]

10 km, 280/350 höjdmeter, ca 2,5 h
Lätt till medelsvår vandring
Uppför 4 km och nerför resten.
Vandringsmål
Efter 3,7 km ligger en liten "park" med planterade träd, utflyktsbord, en grill, mm.
Vid parken rekommenderas en avstickare; 300 m på brant stig leder till ett litet minneskapell på 600 m höjd. Det är en utmärkt utsiktspunkt över Fivizzano som ligger 300 m längre ner.
Efter 7 km går man igenom Agnino, se ovan.
Vägbeskrivning
Gå upp till "stora vägen" korsa den till avfarten snett neröver. Det är skyltat som en rekommenderad mountainbike-tur (gula skyltar med MTB på). När du kommer till en park kan du välja på att plocka fler höjdmeter (70m) genom att följa en rödmarkerad led upp till vänster på bergskammen eller fortsätta rakt fram och få en enklare vandring utmed bergssidan. Båda valen förenas efter ca 2 km.
När du till slut kommer till en asfalterad väg tar du vänster för att komma ner vid kyrkan i Agnino.

Agnolo-Moncigoli[redigera]

7,2 km, 300 höjdmeter, ca 2 h
Lätt till medelsvår vandring.
Brant nedför i början, därefter plant och lite brant uppför i norra delen av Moncigoli.
Vandringsmål
Vackra vyer över olivodlingar mot "Cararra-bergern".
Vid foten av stigen längs bäcken växer bambu och vegetationen är mycket lik tropisk regnsskog.
Restaurang/bar finns i Moncigoli
Vägbeskrivning
Gå vägen ned från gårdsplanen längs bäcken. Efter ca 1 km kommer man till en grusad väg (tag höger) och sedan en asfalterad väg som går förbi Agnolo. Då man kommer till en korsning vid en lite större väg (2,3 km) tar man vänster. Vid ca 3,3 km, när man ser Moncigoli-skylten kan man se Antigo från vägen. Då man når en vägkorsning i Moncigoli (med en staty i mitten) håller man snett till vänster. Denna väg går sedan uppåt mot "stora vägen" (SP21) strax före avfarten till Antigo.

Agnolo-Pratolungo-Montecurto-Agnino[redigera]

10 km, 480 höjdmeter, ca 2,5 h
Medelsvår till svår vandring
Brant nedför i början, därefter plant, mycket brant uppför från Pratolungo till Agnino och sedan nerför hem.
Om man vandrar åt motsatt håll blir vandringen mindre krävande och utsikten dessutom vackrare. Däremot kan det vara svårare att hitta hem om man inte vandrat skogsvägen förut.
Vandringsmål
Pratolungo och Montecurto är två vackra byar med vin- och olivodlingar och vägen från dem upp till Agnino har flera fantastiska vyer.
Vägbeskrivning
Samma start som till Moncigoli; gå vägen ned från gårdsplanen längs bäcken. Efter ca 1 km kommer du till en grusad väg (tag höger) och sedan en asfalterad väg som går förbi Agnolo. Då du kommer till en korsning vid en lite större väg (2,3 km) tar du höger. Sedan skyltad asfaltsväg hela vägen till Agnino.

Längre bort[redigera]

Cinque Terre
I Cinque Terre finns det många vackra vandringsleder mellan de 5 städerna.
Levigliani, Pruno
Ska vara ett fint vandringsområde på hög höjd (2000 m) vilket är bra varma sommarmånader.